vrijdag 2 oktober 2015

Photo Friday: Tips bij portretfotografie

Het is weer eens tijd voor een photo friday artikel. Het is even geleden maar vandaag heb ik er weer een voor jullie! Vandaag wil ik het graag met jullie hebben over portretfotografie, iets wat ik zelf super leuk en interessant vind. Ik vind het leuk om mensen te fotograferen. 





Ik ben op 22 augustus, al weer een maand geleden, naar Raalte geweest voor een shoot. Ik heb contact met een fotograaf en hij vroeg of ik mee wou. De locatie was in een oude fabriek en het was een soort afscheid. De fabriek is namelijk een paar weken gelden gesloopt. Ik ben die hele dag met een macrofotograaf mee geweest door het gebouw. Hij had zijn dochter meegenomen en zij was ons model. Ik heb heel erg veel van hem geleerd. Ik deel graag die tips met jullie. 

De eerste les bij het maken van portretfoto's dat je je model nooit aan mag raken. Ookal is het je moeder of een vriendin. Raak je model nooit aan. Stuur het model door middel van woorden of aanwijzingen. 


Zorg altijd dat je model iets doet. Laat je model niet rechtop, rechtvoor en rechtin de camera kijken. Dit laat de foto geen verhaal vertellen. Zorg dat je model iets doet met zijn of haar hand. Laten het model echt poseren. 


Ook is het heel belangrijk dat je meekijkt met het model. Kijkt je model de linkerkant op zorg dan dat het hoofd rechts in de foto staat. Zo kijk je mee met het model. 


Ook is de nabewerking van je foto heel erg belangrijk. Je hoeft er geen lelijke effecten etc. overheen te gooien, maar een beetje met de helderheid en het contrast spelen kan geen kwaad. Ook vind ik het zelf heel erg mooi om een zwart-wit effect eroverheen te gooien. 





De laatste tip is: zorg dat het oog wat het dichtstbij staat scherp is. Dit maakt de foto een stuk mooier! 



Dit waren mijn tips voor portretfotografie. Hoe maak jij jou portretfoto's?

liefs, 
Emma 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten